Så funkar Virtual Reality i verkligheten

Virtual reality kan användas för att skapa spännande spel men också miljöer som främjar både avkoppling och distraktion. I USA har exempelvis forskaren Hunter Hoffman utvecklat och testat VR i samband med att man lägger om svårt brännskadade personer. Genom att under såromläggningen distrahera patienten (med VR) blir ingreppet mindre plågsamt. Se videon nedan!


Som vanligt när det gäller ny teknologi har hårdvaran man behövt varit extremt dyr, men sedan några år tillbaka ser vi en ordentlig vändning neråt i pris.

I en ny studie, som idag accepterades i Frontiers in Psychology, beskriver vi en app som kallas Happy Place.

Med användardata från totalt 40 000 unika användare undersökte vi hur en sådan fritt tillgänglig avslappningsapp används i det “vilda”. Alltså hur vanliga personer använder appen när de inte är med i en traditionell behandlingsstudie. Läs mer om resultaten i artikeln som finns fritt tillgänglig med så kallad open access.

Läs artikeln i sin helhet (open access):
Lindner, P., Miloff, A., Hamilton, W., & Carlbring, P. (2019). The potential of consumer-targeted Virtual Reality relaxation applications: Descriptive usage, uptake and application performance statistics for a first-generation application. Frontiers in Psychology, 10(132). doi:10.3389/fpsyg.2019.00132

[lightbox link=”http://www.carlbring.se/wp/wp-content/uploads/2019/01/20181118_120329.jpg” thumb=”http://www.carlbring.se/wp/wp-content/uploads/2019/01/20181118_120329-1024×768.jpg” width=”1024″ align=”center” title=”” frame=”true” icon=”image” caption=”Hunder Hoffman, Rosa María Baños Rivera, Azucena García-Palacios & Per Carlbring”]