Vi vände oss till de 10,000 ”värsta spelarna” hos Norsk tipping. Alltså de 10,000 som spelade för störst summor under det senaste året. Dessa personer matchades sedan på kön, ålder och nettoförluster för att skapa “statistiska trillingar”. Varje trilling lottades sedan till en av tre olika grupper: 1) Telefonsamtal, 2) Vanligt brev eller 3) Kontrollgrupp.
Norsk tipping ringde upp deltagarna i grupp 1. Med motiverande samtal som grundprincip frågade man om man hade tid att prata en liten stund. Om man svarade ja var en av frågorna ”Hur mycket tror du att du förlorat den senaste året?”.
Tanken var att spelaren skulle uppmuntras till att reflektera och också få en realitetstest. Spelaren fick nämligen veta exakt hur mycket hen faktiskt hade spelat för under det senaste året. Därefter följde några minuter med motiverande samtal, och om spelaren så önskade fick den tips på åtgärder. Samtalen varade i genomsnitt 6 minuter. Exakt vad man sa, alltså själva manuset, finns dokumenterat i bilagan till artikeln för den som är intresserad (se referensen nedan).
“My name is XX, and I am calling from Norsk Tipping. Am I talking to [first and last names]? Right now we have a campaign contacting our customers who lost the most money in the past year. You are one of them. Is this a convenient time for you to speak?”
Grupp 2 efterliknade telefongruppen så långt det var möjligt, men med den stora skillnaden att det inte var något interaktivt telefonsamtal utan istället ett brev som skickades hem till storspelaren.
I grupp 3 hände inget särskilt utan man agerade kontrollgrupp (för att korrigera för spontanförbättring etc).
Efter den korta interventionen så följde vi spelarna i 12 veckor och kunde notera att den förlusten minskade med 29% för telefongruppenen och 15% för brevgruppen. Detta ska jämföras med 3% för kontrollgruppen.
Slutsatsen är att det är en god idé att kontakta högkonsumenter om deras spelutgifter. Det kommer att märkas på spelbolagens vinster, men om man som spelbolag menar allvar med omsorgsplikten är detta förmodligen ett bra steg att ta.
Bild: Pinelopi Choundri
Läs artikeln i sin helhet:
Jonsson, J., Hodgins, D. C., Munck, I., & Carlbring, P. (2019). Reaching out to big losers: A randomized controlled trial of brief motivational contact providing gambling expenditure feedback. Psychology of Addictive Behaviors, 33(3), 179-189. doi:10.1037/adb0000447