Antal items: #
CSQ-formulären finns i flera versioner med olika antal frågor: CSQ-3, CSQ-4, CSQ-8, CSQ-18A och CSQ-18B.
Svarsalternativ: #
Formuläret använder en fyra-gradig svarsskala. Exempel på svarsalternativ:
- Hur nöjd är du med den hjälp du har fått?
- 1 = “Mycket missnöjd”
- 2 = “Indifferent eller nÃ¥got missnöjd”
- 3 = “Mestadels nöjd”
- 4 = “Mycket nöjd”
Scoring: #
Sammanlagd poäng erhålls genom att summera svarens poäng för varje fråga. För CSQ-8 är den totala poängskalan mellan 8 och 32, där högre värden indikerar högre tillfredsställelse. Skalan saknar delskalor och mäter enbart en dimension: generell tillfredsställelse.
Tidsintervall: #
Formuläret är avsett att användas för att mäta tillfredsställelse efter avslutad behandling eller vid specifika tidpunkter under en behandlingsprocess.
Administrationstid: #
Rapporterad administrationstid varierar mellan 3 och 8 minuter, men tester visar att formuläret kan fyllas i på cirka 1,5 minuter.
Instruktion: #
Formuläret är självskattande, och respondenterna ombeds att svara utifrån sina erfarenheter av den service de har mottagit. Alternativen är slumpmässigt omvända (högt till lågt eller lågt till högt) för att minimera stereotypa svarsmönster.
Respondentålder: #
– Direkta svar ges av ungdomar och vuxna.
– Föräldraversioner och barnversioner (med uttrycksfulla ansiktsikoner) finns ocksÃ¥ tillgängliga.
Test-retest reliabilitet: #
För CSQ-18A och CSQ-18B har test-retest-resultat rapporterats, men motsvarande data för CSQ-8 finns inte i de huvudsakliga referenserna.
Cronbachs alfa: #
Den interna konsistensen (Cronbachs alfa) varierar mellan 0,83 och 0,93 för CSQ-8 i olika studier. För CSQ-18 rapporteras alfan vara 0,91.
Utländska normer: #
Normdata baseras på studier med cirka 8 000 klienter från olika demografiska bakgrunder och tjänstetyper.
Pris och språk: #
CSQ-skalan kostar 1 USD per användning. Den finns tillgänglig på över 55 språk, inklusive svenska.
Abstract originalartikel: #
An IR-item version of the Client Satisfaction Questionnaire (CSQ-18) was included in an experimental study of the effects of pretherapy orientation on psychotherapy outcome. The ps.ychometric properties of the CSQ-18 in this study were compared with earlier findings. In addition, the correlations of the CSQ-18 with service utilization and psychotherapy outcome measures were examined. Results indicated that the CSQ-I8 had high internal consistency (coefficient cr = .91) and was substantially correlated with remainer-terminator status (r, = .61) and with number of therapy sessions attended in one month (r = .S4). The CSQ-18 was also correlated with change in client-reported symptoms (r = – .35), indicating that greater satisfaction was associated with greater symptom reduction. Results also demonstrated that a subset of items from the scale (the CSQ-8) performed as well as the CSQ-I8 and often better. The excellent performance of the CSQ-8, coupled with its brevity, suggests that it may be especially useful as a brief global measure of client satisfaction.
Jämförelse mellan CSQ-versionerna: #
Skillnaderna mellan versionerna är:
Version | Antal frågor | Fokus | Användning |
---|---|---|---|
CSQ-3 | 3 | Kärnfrågor om tillfredsställelse | Korta mätningar, hög effektivitet |
CSQ-4 | 4 | Tillfredsställelse + självförbättring | Grundläggande med extra dimension |
CSQ-8 | 8 | Standardversion, generell tillfredsställelse | Mest använd och citerad |
CSQ-18A | 18 | Bredare analys, parallell till CSQ-18B | Forskning och test-retest-studier |
CSQ-18B | 18 | Mest detaljerad och pålitlig | Djupgående forskningsstudier |
Referenser: #
- Attkisson, C. C., & Zwick, R. (1982). The Client Satisfaction Questionnaire: Psychometric properties and correlations with service utilization and psychotherapy outcome. Evaluation and Program Planning, 6, 299–314.
- Larsen, D. L., Attkisson, C. C., Hargreaves, W. A., & Nguyen, T. D. (1979). Assessment of client/patient satisfaction: Development of a general scale. Evaluation and Program Planning, 2, 197–207.
Nerladdning: #
För att få åtkomst till CSQ-skalan och dess olika versioner, besök CSQScales webbplats.