AI som virtuell coach: Hög acceptans men inga påvisade fördelar för psykologiska utfall

Idag publicerades en artikel där vi undersöker användningen av artificiell intelligens (AI) som en virtuell coach inom internetbaserad kognitiv beteendeterapi (IKBT) för att behandla perfektionism hos unga vuxna. Totalt deltog 85 universitetsstudenter. De lottades slumpmässigt till en av två grupper: 1) vägledning av AI, eller 2) arbeta självständigt utan stöd. Interventionen, som både grupperna fick, bestod av en självhjälpskurs i 11-moduler (genomförd under fyra veckor).

Studien visar att deltagare i AI-gruppen generellt tyckte att den virtuell coachen var användbar och alltmer acceptabel under behandlingens gång. Engagemangsnivån mellan grupperna var dock likvärdig, och modulgenomströmmningen visade att båda grupperna slutförde ungefär lika många moduler. Trots det extra stödet av AI så förbättrades de psykologiska utfallen, såsom stress, ångest, depression och perfektionism, lika mycket i båda grupperna. AI-stödet resulterade alltså inte i bättre behandlingsutfall än vad självständig självhjälp gjorde.

För att förbättra resultaten i framtida AI-stödda interventioner föreslås flera förbättringar. En mer integrerad AI-plattform som erbjuder regelbundna och personligt anpassade påminnelser kan öka deltagarnas engagemang. Dessutom skulle den virtuella coachen kunna använda dynamiska feedbacksystem som justerar rekommendationer baserat på deltagarnas framsteg och behov. Att inkludera en funktion för kontinuerlig uppföljning och emotionellt stöd, som bättre bygger en terapeutisk allians, kan också förbättra användarupplevelsen och behandlingsutfallet. Slutligen skulle specialanpassade AI-lösningar, som är skräddarsydda för att hantera specifika psykologiska problem, bättre kunna optimera effekterna.

Forskningen indikerar att AI kan fungera som ett skalbart och accepterat stöd, men att dess förmåga att faktiskt förbättra behandlingsresultat jämfört med traditionella metoder ännu inte är bevisad vid perfektionism. Som vanligt, ytterligare studier krävs för att bättre förstå hur AI kan användas och anpassas för att öka både engagemang och effekterna av digitala interventioner.

Läs artikeln i sin helhet:
Johnson, C., Egan, S. J., Carlbring, P., Shafran, R., & Wade, T. D. (2024). Artificial intelligence as a virtual coach in a cognitive behavioural intervention for perfectionism in young people: A randomised feasibility trial. Internet Interventions, 38, 100795. doi.org/10.1016/j.invent.2024.100795

Här är en AI-song om artikeln: